Aug 19, 2011

Tension Headache atau migrain??

Sebanyak 60% daripada pesakit yang menghidapi sakit kepala 
mengalami sama ada migrain atau tension haeadache.
antara simptom2 migrain adalah seperti :

1. Sakit kepala yang berlarutan dari 4-72 jam
(Betul!!! aku migrain  hampir 1 hari )
2. Melibatkan sebelah kepala.
(yaa..sebelah kanan kepalaku..aduiii) 
3.Berdenyut-denyut.
(betul..punya la sakit)
4.Menjadi teruk semasa berjalan.
(tidak jugak la,tapi kadang2 mcm mau pitam)
5.Berasa loya dan muntah-muntah
(lepas muntah baru oke sikit)
6.biasa berlaku antara usia 20an-30an
(ahaa, aku baru 12tahun)

dan 
penyelesaiannya bagi aku adalah telan 2 biji panadol lepas tu tidur!!!

Arghhhh!!!!!!!!!!! 
migrain aku sejak akhir2 nie selalu datang melawat aku..
*hmmm,semakin banyak yang aku fikir,semakin sakit kepalaku.
makin difikir macam mahu meletup jak kepala ni..
aduhhh..
tapi,perlu ka aku fikir semua tu?
hanya tambah masalah saja,
ahhh..sampai bila mau macam ni?
aku semakin tidak faham dengan keadaan skarang nie..
cuba konon kasi aku faham..
jangan la berdiam macam nie..
:(

2 comments:

  1. na kan mgrain ko nak??
    i think sakit ku bukan mgrain tau..
    sbb sakit nya bukan sebelah kepala tp d bhgian blkg.. then if aku slesa dgn berbaring aku x senang lau bediri dn berjalan.. rasa mcm mo pitam..
    tp if aku rasa selesa dgn rutin harian, aku rasa sakit pula bila berbaaring.. nah?? apa la kunu 2 sue??

    ReplyDelete
  2. aiikk..nda penah plak ku tau ada mgrain jenis gtu..hhuhuu..lek ko baa..rajin2 google k..hihi..ku slalu suda mgrain sejak akhir2 ni..ntah apa jak aku pikir.makin si pikr, mkin btmbh2 la mgrainku ni..mcm mau lari jak dr mslh..

    ReplyDelete