Jul 28, 2013

Lelaki dan perempuan tidak boleh berkawan rapat. NI PENDAPAT AKU.

Islamic speaks, memang ada batas2 pergaulan antara laki dengan perempuan. Bercakap, berbincang adalah harus bila perlu. Makruh bila tiada hala tuju dan haram bila menimbulkan syahwat. Yang makruh tu hadir dalam kehidupan seharian aku. Malu bercakap based on Islam, kadang2 aku pun lagho.. Tegur aku jika aku melakukan kesilapan.

Aku rank kan friendship into 3 :
sahabat - yang ada time bangkit jatuh kau, sentiasa ada susah dan senang, sakit dan sihat kau.. 
rakan - hanya boleh share ketawa bersama,makan bersama..
kawan - dalam satu society, tiada masalah sesama sendiri tapi tak lepak bersama. Contoh : classmates

" Friendship isn't about whom you have known the longest...  It's about who came, and never left your side... "

Back to the issue, betul ka lelaki dengan perempuan tak boleh berkawan rapat? On the reason, either one of them will fall in love with another. Is it true? Hmmm, based on experiences. My experience la.. its true!

Ceritanya macam ini . Ini kisah benar.

Almost  3-4 years ago, Dia pernah meluahkan isi hatinya kepada ku suatu ketika dahulu..dulu la (capital S) Beliau juga merupakan rakan sekelas aku. Kami memang rapat dan sentiasa bersama. Makan bersama, duduk dalam kelas sebelah menyebelah, buat esaimen pun share2 (maksudnya berbincang dan berkongsi idea okey)..pergi one borneo, pergi kk pun bersama. Budak2 kelas aku perasan akan kerapatan kami. Dan selalu juga di gosipkan, tapi aku kan artis masa tu, so meng'ia'kan saja apa mereka nak kata.. Sampai suatu masa tu, dia bawa aku jumpa dengan kedua ibubapanya. Kebetulan, bukan dirancang pun. So, kenal macam tu la. Tapi sekarang, aku dan dia macam lost contact tiba-tiba.almost 1 year tidak berhubung.Aku masi tak tahu kenapa aku menjauh dari dia. Termasuk la masa aku accident hari tu, dia mahu datang melawat,tapi aku "keep in silent".so dia tak jadi datang rumah. Egonya iolls kan. Ya memang salah aku, aku yang tiba-tiba menjauhkan diri dari dia. Bukan apa, demi kebaikan kita berdua. Chewahhh. Tapi seriously, aku susah nak terima dia jadi kawan aku semula. tapi, aku rindu zaman persahabatan kami dulu. adakah? hmm.. Biar masa yang menentukan segalanya.. Maaf ya awak.  The end cerita aku dan dia..


Its weird and will be awkward bila kawan lelaki tiba2 luah perasaan padahal kita memang anggap dia kawan. Sebelum tu boleh hu ha hu ha hu haaa sama2, out of sudden dua2 jadi aaa hmmm eee ok yaaa.. Paling sedih cinta ditolak, persahabatan terlerai begitu saja. What a sad ending.

Tapi tu la, cinta tak mengenal siapa kan. Kalau jatuh cinta dengan kawan baik sendiri, fikir lah 1000 kali dan istikarah sebelum meluahkan isi hati. And you must have the guts to do so.

Ada jugak kisah;
Kawan baik ----> Bercinta -----> Married -----> Happily ever after ----> Applause

Tapi ada jugak;
Kawan baik ----> Bercinta -----> Clash -----> Strangers -----> Ohdemmmm!

Its just my random thoughts. No offences.






1 comment:

  1. Assalamualaikum WBT dan Salam Sejahtera.

    Satu perkongsian yang menarik mengenai hubungan lelaki dan perempuan berkawan. Jemput ke blog saya Jalalboy untuk membaca mengenai Boleh berkawan tetapi jaga batas

    ReplyDelete